Studio Bosgra toen, NU en straks

Studio Bosgra bestaat in 2019 op de kop af 20 jaar: dit bijzondere jubileum vormt de aanleiding om meer over het werk, de klanten en hun visie op ontwerpen met jou te delen. ‘Als je ontwerpt met verbeeldingskracht, dan blijft er altijd ruimte over.’

Creatief duo
Maar eerst: voor wie Studio Bosgra uit Baarn (nog) niet kent. Dit creatieve bureau wordt gerund door het grafische ontwerpersduo Johan Bosgra en Liesbeth van Nieuwkasteel, die elkaar begin jaren ’90 leerden kennen op de Kunstacademie in Kampen. Het ja-woord volgde in 1995.

Studio Bosgra: 1 + 1 = 2
Het visitekaartje van Studio Bosgra bestaat uit twee delen, met een perforatielijntje in het midden. Je krijgt dus zowel Liesbeth van Nieuwkasteel (concept en grafisch ontwerp) als Johan Bosgra (idem, met fotografie als bonus). Voor de klanten is het fijn dat er twee gelijkwaardige aanspreekpunten zijn.

Oorlogsgeheimen van Jacques Vriens
Een van de eerste grote klanten was Baan (ICT) uit Barneveld waar veel cd-rom-hoesjes en creatieve presentaties voor werden gemaakt. Een andere grote opdrachtgever uit de begintijd was Unieboek. Voor deze uitgeverij ontwierp Studio Bosgra bij elkaar zo’n 200 omslagen voor jeugdromans. ‘De kern en de sfeer van het verhaal moeten terugkomen in de foto of de illustratie op het cover – dat luistert heel nauw’, zegt Johan, terwijl hij trots het boek ‘Oorlogsgeheimen’ van Jacques Vriens laat zien waar hij het omslag voor verzorgde.

Omslag voor ‘Oorlogsgeheimen’ van Jacques Vriens

Breed scala aan klanten
Steeds meer opdrachtgevers uit allerlei sectoren weten Studio Bosgra te vinden. Juist dat uiteenlopende karakter vinden Johan en Liesbeth boeiend: van horeca tot recreatie, van gemeente tot zzp’er, van remedial teacher tot weddingplanner, van uitvaartondernemer tot ijssalon. Liesbeth: ‘Het is een hele eer om aan de basis te staan van een nieuw product of startende onderneming, want juist als ontwerper kan je een stempel drukken op de gewenste sfeer en uitstraling; zelfs over de bedrijfsnaam hebben we vaak creatieve ideeën waar de klant iets mee kan.’

Creatief in bedrijfsnaam en logo

Eigen signatuur: ontwerpen met verbeeldingskracht
In de loop der tijd heeft Studio Bosgra een eigen signatuur ontwikkeld. Logo’s zijn strak en kleurrijk en bieden door hun eenvoud ruimte voor verbeeldingskracht. Daarom zie je in Bosgra’s ontwerpen veel rechte lijnen, basisvormen en primaire kleuren. Bewuste keuze? Johan: ‘Ja, want zodra je iets heel concreet maakt, is het alleen maar dát wat je ziet. Door te abstraheren kan je verbeelding juist alle kanten op. Neem bijvoorbeeld dit logo voor een mobiliteits-leverancier. Geen wiel te bekennen. Wat je wel in het logo ziet is dynamiek. Dat komt door die geroteerde vormen.’
‘Een ander mooi voorbeeld is dit logo van een vakantiepark midden in de natuur. Geen huisjes in het logo, wel driehoekjes die samen één grote driehoek vormen en daardoor refereren aan het aanbod van puntachtige vakantiewoningen.’

Logo’s met verbeeldingskracht

Eigenheid heb je nodig
Liesbeth: ‘Eigenheid is cruciaal om te laten zien wie je bent en wat je doet. Zo kun je jezelf onderscheiden van je concurrent. Wij gaan op zoek naar dat eigen karakter, en verwerken dat in de vormgeving.’

Contact

Heb jij iets te vieren? Wij ontwerpen graag je jubileumlogo – slingers en taart inbegrepen!

Contact

Lees ook Studio Bosgra TOEN en STRAKS.

Studio Bosgra TOEN, nu en straks
Studio Bosgra toen, nu en STRAKS